Monday, August 23, 2010

Ken jouself


Nie te lank terug nie, in ʼn joernalistiek klas het ek my vergaap aan die onkunde teenoor MIV/Vigs. Die kommentaar wat ons presedent Zuma destyds kwyt geraak het van die ‘wonderwerkstortbad’ wat ontslae kan raak van die MIV virus, het die klas dadelik in die direksie gedryf na ʼn vurige bespreking. Ek het ʼn ramp voorspel en geskuil. Vanuit die donkerte van my hoekie bekyk ek die debat. Sommiges verdedig lojaal ons presedent en stry dat hy verkeerdelik aangehaal is waar ander hom weer teenstaan. Ek myself was nog nooit een vir politiek nie. So ek sit net en geniet die spel. Toe gebeur dit. ʼn Student maak ʼn opmerking. Woordbraaksel vind plaas reg voor my eie oë! ʼn Mening wat die wêreld en al sy rykdom laat stilstaan. Die spul joernalistiek studente bly tjoepstil (baie ongewoon!). Die dosent wil huil. Ek, vanuit my hoekie, verstik aan die oomblik.

Die student wat pas kliphard gebieg het dat Zuma heeltemal ʼn punt beet het vertel toe verder, “Dit is medies bewys. ʼn Man kan seksueel verkeer met ʼn vrou wat MIV het en daarna eenvoudig daarna stort en steeds veilig bly.” So asof dit net vuilgoed is, dink ek vir myself. Hy uiter verder, “Jy kan dus die MIV virus van jou penis af was en nie siek word nie. Dit is waarom vrouens die virus makliker ontvang as mans.” Daar is ʼn doodse Stilte in die lesingsaal. Ek sukkel nog aan die idee dat hy pas hardop die woord ‘penis’ gesê het. Die stilte bly net vir ʼn oomblik en daarop volg alle hel. Sommige studente spring van hulle stoele, ander gil en sommiges gryp net na hulle monde (soos ek!). Ek kry hom jammer vir ʼn oomblik maar dit gaan weer verby en ek staan reg om hom met my foon by te kom.

Tot en met vandag worstel ek oor die vreemdeling se kommentaar: Hoe kan ʼn student wat studeer om ʼn informant te wees, so naïef wees? Weet Zuma sy onkunde wond ʼn nasie? Ken die vreemdeling sy status? Hoe kan ek help?
Miljoene rande word jaarliks bestee om hierdie ongeletterdheid te beveg. Daar is geen rede om vandag in Suid-Afrika net eenvoudig te sê, “maar ek was nie bewus daarvan nie.” Die sentrum vir vigsnavorsing (CSA) bied ʼn hele week om studente bloot te stel en te leer van MIV/Vigs. Besoek Vigs week wat plaas vind tussen 16 en 20 Augustus op kampus. So asseblief, gaan ondersteun hulle, vertel ʼn vriend, gaan toets jouself (by kampus kliniek) en weet. Met kennis kan hierdie epidemie gaan lê.

No comments:

Post a Comment